Жените гледат мачове и Олимпийски игри от солидарност, но все по-често се заглеждат в неща, убягващи на мъжете

ЖАНИНА ДРАГОСТИНОВА/ BIOGRAPH #12

Вниманието на жените е заето с интелигентското му излъчване, различно от това на повечето играчи, и сексапилът, роден от този контраст

Със спорта положението е почти същото като с порното. И обратното. От чисто мъжка работа гледането на порно/спорт взе да се превръща в забавление за двама. Едва ли има женски сайт, в който във форума да не е зададен съкровеният въпрос: Гледате ли порно? Гледаме – отговарят жените – по-рядко сами, по-често заедно с партньора. Защо? Заради партньора или заради себе си? Процентът на отговорилите, че гледат заради собствено удоволствие, е по-малък от процента на тези, които твърдят, че общото гледане е част от укрепването на връзката.

Сексолозите са категорични: въздействието на порното върху мъжа е много по-силно, отколкото върху жената. Мъжът се идентифицира с екранния персонаж, между действията на двамата няма разлика, всичко завършва по един и същ начин и това може да се види. Докато в повечето порнофилми на жената е отредена ролята на задоволяващата. Нейните собствени желания остават скрити, поради което и идентификацията невинаги се получава. Т.е. колкото и на пръв поглед съвместното гледане на порно да изглежда разкрепостяващо и еманципиращо жената, често това действие повтаря закостенелия модел, в който водещата функция е определена на мъжа, а съпътстващата – на дамата.

Не много по-различна е и ситуацията с гледането на спорт. Редки са случаите, в които жените сами отиват на стадиона или пък сядат пред телевизора единствено и само заради собственото си удоволствие. В по-разпространения вариант го правят заради мъжете.

Жените (тук изключваме спортистките) се интересуват от спорт главно заради отслабването или пък поддържането на добра фигура, в по-напреднала възраст и заради запазване на западащите жизнени функции. Наскоро списание „Шпигел” съобщи, че сексолози са достигнали до твърде любопитен факт, а именно – при фитнес-упражнения, в които се включват мускулите на таза и корема, се случва жените да достигнат буквално до връхната точка – но не на спортното си преживяване, а на сексуалното удоволствие. 40% от участничките в проучването, на възраст от 18 до 63 години, признават, че многократно са изживявали оргазъм по време на спорт, без обаче да се отдават на сексуални фантазии – единствено благодарение на задействането на определени мускулни групи. Но дори и това да е чистата истина, едва ли жените се записват в групи по Пилатес само заради сексуалната тръпка. По-скоро те очакват тя да се появи по-късно, когато демонстрират перфектното си тяло пред противоположния пол…

Докато мъжете ваят тяло, за да се харесат на себе си и за да си докажат наличието на мъжественост, жените се борят с целулита или натрупаните мазнини, за да получат одобрението на мъжете. Високото самочувствие при стройна фигура идва не защото те сами се смятат за привлекателни, а защото чрез нея могат да привлекат вниманието на мъжа.

А за това вниманието жените са готови на всичко. Дори и да демонстрират засилен интерес към нещо, което дълбоко не ги интересува, в това число и спорта. Затова както се увеличава броят на жените, гледащи порно, така се увеличава броят и на тези, които гледат спорт.

За преломна се смята 2006 г. и световното по футбол в Берлин. Тогава се въведе т.нар. publicviewing – колективното наблюдение на мачове, но не на стадиона, а от големи екрани, поставяни главно в заведения. На това първенство се наложи и практиката на fanmeile: улица, където се събират феновете на съответните отбори и гледат мача от още по-големи екрани. Разбира се, на улицата има щандове за бира и вурстове. На стадиона местата за феновете на отделните тимове са строго определени, при уличното наблюдение запалянковците са събрани в едно, няма противопоставяне, а общо съпреживяване. От Берлин до тази година във Варшава първенствата вече са придружавани и с fanmeile, и сpublicviewing. А при тази нова форма на народен панаир къде без жени?

Жените прегърнаха повече забавлението, отколкото чистото проследяване на състезанието и естествено придружиха мъжете си.

Имах късмета точно по това време да съм в Берлин и видях как градът, а защо не и светът, тогава се преобразиха. Загуба и победа се сляха в насладата на безкрайния празник. Дори и падането на германците от Италия не се изживя изцяло трагично, защото след мача собствениците на италиански ресторанти наизскачаха по улиците и почнаха да раздават безплатни пици. Феновете от Ботуша сипеха над главите на останалите спагети като конфети. Не мина и без драматични ситуации: точно на мача Германия-Италия бях на гости на мой съученик, който от години се бе установил в Берлин. По това време човекът бе младоженец. На младата му жена, току-що дошла от България, все още й харесваше всичко немско, включително и германският отбор. Не такива обаче бяха чувствата на съпруга й, който като повечето чужденци използваше всяка възможност да покаже преимущество пред местните. Естествено, че беше за отбора на италианците. И нежно просъска към любимата си: „Само да съм чул да викнеш за германците, веднага те връщам на майка ти в Пловдив!”

Балкански мачо? Бих казала – типичен мъж, който може да поема акъл за дрехи, къща, храна, дори и кола, но за спорта – никога. Това е запазена територия, в която само мъжете се ориентират в детайлите. На жените е позволено да знаят всичко около състезанието: подробности за държавата, екскурзии в града-домакин, туристически забележителности, кухнята на страната, личните истории на спортистите, но в главното: точки, класиране, нарушения и правила, рефери, трансфери … са сведущи само мъжете.

Естествено, бизнесът сръчно използва това деление на център и периферия около спортното състезание и започна да предлага за всекиго по нещо. И това вкара жените в играта. Може би тъкмо тук се откроява тънката разлика с порното. Сексиндустрията продължава да залага на мъжа като на главно действащо лице. В последното десетилетие спортната индустрия взе да отделя сфери, в които и мъжът, и жената могат да поемат водещата функция. Само че в отделни моменти и никога заедно.

Например треньорът на германския национален отбор по футбол Йоги Льов дава храна и за едните, и за другите. Вниманието на жените е заето с интелигентското му излъчване, различно от това на повечето играчи, и сексапилът, роден от този контраст; с дрехите (винаги в бял или черен цвят); с козметиката, която използва; с отношенията с майка му, които от време на време се влошават; с жена му, която никога не ходи на мач, защото не му носи късмет („Нима банковият чиновник ходи на работа с жена си?”, пита Йоги), с бездетния му брак… Лошото класиране пък на отбора на европейското и последвалите зли критики позволиха на жените да дадат воля на майчинските си чувства към Льов, да изпитат състрадание към провалилото се добро момче.

На мъжете пък е оставена възможността да обсъдят качествата му на посредствен футболист, да го издигнат до ранга на най-добрия треньор, след което отново да го стъпчат като напълно издънил се ръководител – без обаче дори и за миг да напуснат терена на професионализма и обективизма.

Модната индустрия опита да издърпа мъжете от центъра към периферията, но все още резултатите не са ясни. Макар и законодателите в модата да са мъже, основните потребители все още са жените. Висшата мода обикновено използва червените килими на кинофестивалите, за да събере погледите на дамите. На спортните събития пък се залага, когато се налагат тенденциите във всекидневното облекло. Разбира се, целевата група пак са жените.

Лондон поиска да обърне разположението на силите и малко преди началото на Олимпийските игри организира тридневно модно изложение LondonColleсtions:Men с тенденции в мъжкото облекло за пролетта на 2013-а. Какъв ще е ефектът и дали мъжете ще захапят подхвърлената въдица, предстои да се види.

Има обаче една особеност при мъжкото възприятие – то не приема две неща в едно. Ако ще е мода, да е мода. Ако ще е спорт, да е спорт. Свързването на несъвместимостите е привилегия на жените.

Смята се, че повече жени, отколкото мъже гледат телевизия. Защото дори и работещи, жените се задържат повече у дома, съответно пускат телевизора. Затова има чисто женски предавания.

Някои изследователи обаче намират, че в новините съществува неравнопоставеност на половете, като мъжете са предпочетените. Става дума за отделянето на спортните новини в специален блок. Ако по време на новините семейството е на масата пред телевизора, при започването на спортната емисия обикновено жените стават, за да разтребят или да донесат нещо и сядат отново, когато тръгне прогнозата за времето.

Спортните предавания минават за мъжки. Мъжете са в състояние да проследят състезанията от цял шампионат или сезон, докато женското внимание се задържа от прояви, ограничени във времето. Например европейско, световно първенство или Олимпийски игри. Но и тук има различия – мъжете обикновено гледат отначало докрай, жените избират върховите моменти, т.е. онези мигове, за които получат информация от половинките си, че са неповторими и не са изтърваване.

И тук, също като при порното, повечето жени отиват на стадиона, на fanmeile или на publickviewing не толкова заради себе си, колкото заради човека до тях. Разбира се, последните две места са и като излизане „из живота” или ходене на кръчма. Общото съпреживяване на спорта (порното) е част от общото съжителство. Но до идеята, че трябва да направи нещо, което да хареса на партньора, най-често достига жената. Самецът върши това, което му харесва, което е мъжка работа, което му се пада по право. Жената е готова на действие, което ще я направи по-желана от мъжа.

А у дома? Ако са сами двамата, жената рядко сяда до мъжа си пред телевизора. Обикновено намира някакви свои занимания през това време, хвърляйки по едно око и към екрана. Оставя го насаме с удоволствието му, но е готова да участва в разговора. Ако пък са повече хора, тогава използва случая, за да се покаже като добра домакиня и в повечето случаи криво-ляво осведомена и за спортното събитие.

Всъщност съвместното гледането на спорт от мъжа и жената, също както и гледането на порно, е въпрос на любов. И то на много голяма любов.

Advertisements